← zpět na přehled zpráv

Číslo 1 mezi ekopalivy – pelety

V důsledku rozšíření kapacit se roční objem prodeje pelet ve skupině Pfeifer zvýší do roku 2024 na přibližně 560 000 tun. Tím bude dosažen také titul největšího výrobce pelet ve střední Evropě.

Když Pfeifer v roce 1998 začal v závodě v Kundlu s výrobou dřevních pelet, stálo na počítadle na konci prvního roku skromných 2 000 tun. Objemy produkce daleko přesahující 500 000 tun se zdály nemyslitelné i pro optimistické průkopníky. Avšak příběh úspěchu pokračuje nepřetržitě dál: Díky obratné strategii expanze, velké ochotě investovat a nekompromisnímu závazku 100% recyklace surového dřeva se skupina Pfeifer katapultovala na špičku evropských výrobců pelet. V roce 2018 produkt pelety z branže ekopaliv významně přispěl k úspěchu společnosti s podílem přes 12% na celkovém obratu skupiny Pfeifer Group.

© Pfeifer Group – Uwe Mühlhäuser

CEO Michael Pfeifer vidí s ohledem na plánovaná množství výroby ve skupině Pfeifer, že význam v budoucnu dokonce ještě poroste: „Díky pozitivnímu vývoji na trhu se naše objemy prodejů zvýší do roku 2024 – počínaje rozpočtem na rok 2019, který činí 430 000 tun – až na 560 000 tun za rok.” Základem obrovského růstu je trend vytápění peletami v mnoha zemích Evropy, což lze vzhledem k politicky předepsaným globálním cílům v oblasti klimatu považovat za dlouhodobé a stabilní. V celé Evropě je aktuálně produkováno 22 mil. tun pelet, z toho přes 17 mil. tun pro vytápění. Jen v tomto segmentu roste potřeba o 1 až 2 mil. tun ročně. Pelety Pfeifer s certifikací ENplus splňují nejvyšší požadavky na kvalitu produktu.

“Vidíme stabilní růst na všech relevantních trzích. Vytápění peletami je populárnější než kdy jindy, výhody jsou nesporné.”

 

Pelety z pilařského odpadu se těší stále větší oblibě. Pfeifer reaguje na enormní poptávku na trhu navýšením výrobních kapacit.

Cílená výstavba

Rostoucí poptávku uspokojuje společnost Pfeifer rozsáhlými investicemi, především v závodech CHANOVICE a KUNDL, které jsou nejsilnější z hlediska výroby pelet. V českých Chanovicích je již v roce 2020 navýšena roční produkce na 120 000 tun. Za tímto účelem byly instalovány nové lisy na pelety a byla postavena tři sila s kapacitou 4 000 tun – v souladu s požadavkem na úplnou recyklaci surovin: „Mysleli jsme dopředu,“ mluví Michael Pfeifer o strategickém rozšíření výrobních zařízení.

„Zvýšením kapacity peletování můžeme zvyšující se množství zbytkového dřeva přivést k rozumné tvorbě ekologické a ekonomické přidané hodnoty.“

Také v Kundlu v Tyrolsku Pfeifer v uplynulých pěti letech masivně investoval do rozšíření výroby pelet, a tím reagoval na vysokou poptávku na italském trhu. Roční výrobní kapacitou pohybující se okolo 200 000 tun je nyní tento závod největším výrobním závodem pelet ve Střední Evropě. Je obsluhován regionální trh, ale velké množství je také vyváženo na jih, jak vysvětluje Michael Pfeifer: „V peletové zemi Itálii, na jednom z našich nejdůležitějších trhů s peletami, se nyní ročně spotřebuje 3,5 až 4 miliony tun. Naše značka je tam velmi známá, pelety Pfeifer z čistého smrkového dřeva jsou považovány za vysoce kvalitní.“ Pelety balené do pytlů po 15 kg směřují především do domácností, restaurací a hotelů od Brenneru až po Sicílii.

VÝSTUP PELETOVÝCH ZÁVODŮ PFEIFER
(VÝVOJ DO 2024)

Mezinárodní poptávka

Po celé Evropě lze pozorovat stabilní prodej kotlů na pelety, přičemž převážně v jižních zemích se vykresluje trend krbových kamen na pelety. Právní nařízení týkající se ochrany klimatu, např. daň z CO2 ve Francii nebo plánovaný zákaz vytápění uhlím a ropou v některých zemích spouští dodatečnou poptávku. Se 180 000 prodaných kusů peletových kamen v roce 2018 již dohnala Francie prodejní čísla kamen v Itálii a související roční nárůst spotřeby přibližně 200 000 tun také vzbuzuje zájem skupiny Pfeifer: „Trhy ve Francii a Španělsku sledujeme,“ prozradil Michael Pfeifer. Také na Balkáně existuje silný proces přehodnocení směrem k opuštění fosilních paliv, jak vyplývá z dobrého prodeje kotlů na pelety. V Rakousku hovoří výrobci kotlů v roce 2019 o obratu, což se odráží v 30% nárůstu v prodeji ve srovnání s předchozím rokem.